De individuele begeleiding

 

Na de aanmelding maken wij afspraak voor een intakegesprek en het pedagogisch-didactisch onderzoek.  Daarna stel ik een handelingsplan op. U en uw kind worden nauw betrokken bij dit handelingsplan. Samen met u en uw kind bespreek ik dit plan. Zowel u als uw zoon/dochter moet zich hierin kunnen vinden. Indien nodig neem ik met uw toestemming contact op met de school van uw kind. Uw kind is gebaat met een prettige samenwerking tussen ouders, school en remedial teacher.

Bij volwassenen wordt dezelfde procedure gevolgd. U wordt nauw betrokken bij het handelingsplan en u moet zich hierin kunnen vinden. Bent u het niet eens met de inhoud van dit handelingsplan, dan passen we deze aan. 

 

Daarna maken we afspraken wanneer de begeleiding gaat starten en hoe vaak.
Dat kan een of twee maal per week zijn. De behandeling duurt een uur. 
Tijdens de begeleiding werk ik met:

  • Materialen en methoden
  • Computerprogramma's
  • Materialen in spelvormen
  • Aangepast programma waarin verschillende combinaties te vinden zijn


Het doel met het werken van deze combinatie is om vanuit een goede leerlijn te zorgen voor voldoende afwisseling.
Ook wordt er gekeken naar de onderwijsbehoeften. Dit komt de motivatie vaak ten goede.
Thuis wordt indien nodig gewerkt met huiswerkopdrachten, waarbij de ouders/verzorgers nauw betrokken zijn.

 

De groepsbegeleiding

 

Soms is het prettig om remedial teaching in een groep te krijgen. Dit kan alleen als er een achterstand is op een specifiek gebied van rekenen, taal of spelling. Te denken valt bijvoorbeeld aan : procenten, cijferen, breuken, ontleding, werkwoordspelling e.d..
Voorwaarde is dat de basis voor het desbetreffende vak aanwezig moet zijn.
Zo moet je bij de deelgebieden van taal een goed niveau op het gebied van lezen hebben.
De groep is niet groter dan 4 kinderen.

Bij volwassenen kan er ook in een groep gewerkt worden. Dit kan prettig zijn, omdat men veel steun aan elkaar kan hebben. Vooral op het gebied van de Nederlandse taal is het prettig om in een groep te werken. Bij specifieke problemen kan de behandeling beter individueel plaatsvinden.

Ook als de behandeling in een groep plaatsvindt, wordt er een handelingsplan gemaakt. Met de groep bespreken we dit plan en passen het plan aan, als daar behoefte aan is.
We noemen dit plan een groepshandelingsplan. 

 

De evaluatie

 

Na 13 weken vindt er een eerste evaluatie plaats. Naar aanleiding van deze evaluatie kijken we of de begeleiding verlengd of gestopt moet worden. Als het plan verlengd moet worden, maken we eventueel aanpassingen in het plan. Alles gebeurd in overleg en u geeft toestemming voor een eventuele verlenging van de begeleiding.